نقاشي ساختمان در شهر شهريار با مديريت بابك قلي پور
نقاشي ساختمان در شهر شهريار با مديريت بابك قلي پور

اكروليك-اجراي اكروليك(بي بو)

 

انتخاب رنگ كلاس هاي مدارس و مراكز آموزشي:

بسياري مي انديشند كه رنگ تنها عامل تفاوت در اشياست و به كمك آن اشيا راحت تر و بهتر شناخته مي شوند. عده اي نيز معتقدند كه رنگ براي تزئين منزل, اشيا, لباس و ... است. اما از ديدگاه روانشناسي, رنگ ها جايگاه ويژه اي در زندگي انسان دارند, يعني, بخش مهمي از زندگي ما را تشكيل مي دهند و جزئي جدايي ناپذير از زندگي ما هستند. با استفاده از رنگ كردن مي توان در همة افراد و در هر سني تاثير مثبت يا منفي گذاشت. اين تاثير در كودكان, نوجوانان و جوانان بيشتر از هركس ديگري نمود پيدا مي كند.

 

 

انتخاب رنگ مناسب در بعضي از مكان ها بسيار مهم است. اين مساله زماني اهميت بيشتري مي يابد كه فرد دائماً با مكان مورد نظر در تماس باشد يا براي مدتي طولاني مجبور باشد در آن مكان اقامت گزيند. «مدرسه» يكي از همين مكان هاست.

 

دانش آموزان, زنده ترين, مفيدترين و فعال ترين ساعات خود را در روز, در مدرسه سپري مي كنند و بي شك حق دارند كه بخواهند در مكاني دلچسب, آرام و زيبا به درس و تحصيل بپردازند. از اين رو دقت در انتخاب رنگ كلاس ها, راهروها, بوفه, نمازخانه, دفتر مدرسه و ... بسيار مهم و قابل تامل است.

 

تاثير رنگ ها در برقراري ارتباط

 

به عقيده روانشناسان, رنگ اشيا, فضا و لباس افراد تاثير مستقيمي در برقراري ارتباط شخص با آنها دارد. بارها كوشيده ايم با فرد, فضا, مكان و يا حتي غذايي ارتباط بر قرار كنيم, اما نتوانسته ايم. اين دقيقاً ناشي از تاثير رنگ آنها بر روان ماست. از اين رو, دانش آموز تا زماني كه نتواند خود را با فضاي كلاس, اشياي داخل آن, ميز و نيمكت, لباس معلم, و مانند آنها تطبيق دهد, نمي تواند از حضور در كلاس لذت ببرد و در فضاي آن احساس آرامش كند. معمولاً كلاس هاي درس, راهروها, دفتر مدرسه, درها و جاهاي ديگر مدرسه, با رنگ هايي ايستا و مرده, چون سفيد و خاكستري رنگ مي شوند. اخيراً ورود «وايت بورد» سفيد به كلاس ها نيز بر تاثير اين فضاي مرده و ايستا افزوده است. ميز فلزي آموزگار و ديوارهاي خالي از تصاوير شاد نيز عوامل ديگري در تشديد اين تاثير نامطلوب هستند. مجموع اين عوامل سبب مي شود در دانش آموزان كلاس, بي حوصلگي, يكنواختي, بي تحركي و بي ميلي بروز كند.

 

 

اين نكات اگرچه ممكن است به وضوح ديده نشوند, اما بي شك بر لايه هاي پنهان ذهن دانش آموز تاثير مي گذارند و باعث مي شوند دانش آموز نتواند با مدرسه ارتباط برقرار كند.

 

تاثير رنگ بر رفتار و حالات شخص

 

به همان ميزان كه رنگ قرمز محرك و شادي بخش است, رنگ آبي ايجاد آرامش مي كند و احساسي آميخته با صلابت و شكوه در بيننده به وجود مي آورد, رنگ صورتي مهرباني و عطوفت ايجاد مي كند, رنگ خاكستري احساس مردگي و سكون را القا مي كند و رنگ سفيد نوعي سردي, غم و كسالت را- با وجودي كه آن را مظهر پاكي مي دانند- به ذهن و احساس متبادر مي سازد. بنابراين رنگ ديوارها, ميز و نيمكت ها, پرده ها, تابلوها و پوسترهاي روي ديوار كلاس همگي بر ذهن, احساس و رفتار دانش آموزان تاثير مي گذارد. از اين رو, اگر در رنگ آميزي كلاس ها از رنگ هايي چون آبي روشن, سبز ملايم, زرد بسيار ملايم و صورتي يا به عبارتي ديگر رنگ هاي زنده و آرامش بخش استفاده شود, بي شك تاثيرات مثبتي به همراه خواهد داشت. اقداماتي از قبيل: تعويض ميز فلزي معلم با ميز چوبي, استفاده از پوسترهاي رنگي و تعويض نيمكت هاي دانش آموزان, همگي راه هاي بسيار مناسبي براي كاهش حالت هاي افسردگي, اضطراب, دلزدگي و نظاير آنها در دانش آموزان هستند.

 

رنگ به عنوان سمبل

 

رنگ ها هريك سمبل حالت, مشخصه يا وضعيتي خاص هستند و بعضي از آنها در فرهنگ هاي گوناگون معني خاصي دارند. بنابراين مي توان با آگاهي از «جايگاه رنگ ها» و يا به عبارت ديگر شخصيت رنگ ها, در هر مكاني از رنگ مناسب آن مكان استفاده كرد.

 

براي مثال, در فرهنگ ما رنگ سبز, سمبل «تقدس» است. از اين رو تاثير تحريك كننده براي انجام مراسم مذهبي و عبادت ها دارد. اگر نمازخانة مدرسه با رنگ سبز (نه الزاماً سبز تند) رنگ آميزي و تزئين شود, عامل مهمي در جلب بيشتر دانش آموزان به سوي عبادت خواهد بود. رنگ بنفش سمبل قحطي و خشكسالي است. به همين خاطر نبايد در رنگ آميزي بوفه مدرسه و يا وسايل آن از اين رنگ استفاده كرد. در اين مكان رنگ هاي زرد و نارنجي كه تحريك كننده اشتها هستند, مناسب است. رنگ خاكستري نوعي اضطراب, افسردگي و ترس نهفته به همراه دارد, بنابراين نبايد «دفتر مدرسه» را رنگ خاكستري زد يا از وسايلي به اين رنگ در تزئين آن استفاده كرد؛ زيرا براي دانش آموزان, دفتر مدرسه خود به قدر كافي مكاني پر اضطراي است.

 

فضاي سبز, بخشي از رنگ آميزي مدرسه

 

همه ما به تاثيرات مثبت فضاي سبز از جنبة مسائل زيست محيطي آگاه هستيم, اما شايد هيچ گاه به جنبة ديگر آن يعني تاثير رنگ فضاي سبز بر اعصاب و روان دانش آموزان نينديشيده ايم.

 

وجود فضاي سبز در مدرسه به دليل ايجاد تنوع در فضاي مدرسه, مخصوصاً به خاطر رنگ آن بسيار مهم است. حتي مي توان با استفاده از چند گلدان, ايجاد حاشيه اي سبز باريك در پاي ديوار حياط و كاشت چند نوع گل يا درخت و درختچه, هم كيفيت زيست محيطي مدرسه را بهبود بخشيد و هم نوعي تنوع رنگ ايجاد كرد و از اين طريق, در ساعات تفريح به دانش آموزان آرامش روحي داد. از اين مهمتر, اگر از نيروي خود دانش آموزان در كاشت گل ها و گياهان كمك گرفته شود, مسلماً تاثير ان از نظر رواني و احساس تعلق و مراقبت بر آنها چند برابر خواهد شد.

 

آنچه ما مي دانيم اين است كه كودكان به طور شگفت انگيزي حساس اند و به تفاوت هاي جزيي رنگ و نور پاسخ مي دهند. وقتي قرار باشد از يك جعبه مدادرنگي كه100 مداد رنگي دارد، رنگي را انتخاب كنند، بچه ها بيشتر به رنگ هاي طبيعت و رنگ هايي كه به درجات رنگ پوست انسان نزديك اند، توجه نشان مي دهند و اين در حالي است كه درجات مختلف رنگ پوست انسان كاملااز دايره رنگ هاي اصلي خارج است. رنگ هاي اصلي ممكن است تند و پررنگ به نظر برسند ولي بهتر است در محيط هاي آموزشي به مقدار كم از آنها استفاده شود.

 

بيشتر مردم به نادرست براين باورند كه رنگ هاي خنثي مناسب ترين رنگ ها براي فضاهاي آموزشي اند، چرا كه اين رنگ ها امكان تمركز بيشتر دانش آموزان و آموزگاران را فراهم مي سازد. پژوهش ها نشان مي دهد براي يادگيري بهتر، استفاده دقيق از محرك هاي محيطي قوي سودمندتر است، تا رنگ آميزي با رنگ هاي خاكستري، بژ، سفيد يا استخواني. در معماري محيط هاي آموزشي، دلايل كمي براي كاربرد رنگ هاي كاملاخنثي وجود دارد.

 

اين درست است كه رنگ هاي روشن مي توانند اتاق را بزرگ تر نشان دهند اما دستيابي به بازدهي نور و داشتن فضايي كه بزرگ تر به نظر برسد دليل محكمي براي استفاده هميشگي از رنگ روشن به شمار نمي رود. كاربرد رنگ هاي تيره در محل هاي مناسب و حساب شده مي تواند به تنوع بيشتر و خلق فضاي جذاب كمك كند. ديوارهاي رنگي در انتهاي كلاس، دانش آموزان را به درون فضا فرا مي خواند. مي توان با طراحي مناسب نور و رنگ، در فضاهاي آموزشي، حس پويايي و حركت پديد آورد.

 

كلام آخر اين كه تغيير رنگ مانتوي دانش آموزان از رنگ هاي ملال آور نظير سرمه اي, مشكي و طوسي به رنگ هاي شادي آور چون: صورتي, آبي و سبز نه تنها در روحية آنان, كه در روحية آموزگاران نيز تاثيرات مثبت و فراواني مي گذارد. بنابراين مي توان براي تكميل اين حركت مثبت و ارزشمند, در رنگ آميزي مدرسه ها تحولي ايجاد كرد.

نقاشي ساختمان رنگهاي مناسب مراكز آموزشي و مدارس.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۴ آبان ۱۳۹۵ ] [ ۱۲:۴۶:۳۴ ] [ بابك قلي پور ] [ نظرات (0) ]
کد کج شدن تصویر
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب
کد کج شدن تصویر

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی